Abstract
Denna studie undersöker en samtida kris, COVID-19-pandemin, och hur chefer inom svensk intensivvård reglerade känslor hos sina medarbetare under denna tid. Studien genomfördes genom semistrukturerade intervjuer med 13 chefer inom svensk intensivvård under COVID-19-pandemin och applicerade ett teoretisk ramverk som integrerade känsloregleringsmodeller och Jobb-Krav-Resursmodellen. Studien fann att cheferna använde fyra strategier för att reglera medarbetares känslor: kognitiv förändring, uppmärksamhetsstyrning, situationsmodifiering och responsmodulering. Dessutom konstaterades att en obalans mellan jobbkrav och jobbresurser påverkade den interpersonella känsloregleringsprocessen negativt genom utmattning, samt reflekterande processer genom tidsbegränsningar.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/3.0/88x31.png)
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 3.0 Internationell licens.
Copyright (c) 2023 Arvid Nygård, Harry Wink