Abstract
Sedan år 2009 har ämnet folkhälsovetenskap vid Karlstads universitet (KaU) varje termin ansvarat för gemensamma utbildningsdagar till studenter inom socionom-, grundlärar- och förskollärarprogrammen om samverkan för utsatta barn. Utbildningsinsatsen tillkom för att öka samsyn, klargöra roller och utveckla samverkan vid barns behov av insatser från flera aktörer. Med barnkonventionen som utgångspunkt och barnens rätt till skydd och stöd får 150-200 studenter under tre dagar ta del av föreläsningar om samverkan kopplat till utsatta barn såväl teoretiskt som praktiskt med besök av personer från olika tvärprofessionella verksamheter såsom familjecentral, barnahus, elevhälsa, förskoleteam, med flera. I artikeln presenteras utbildningen, Universitetskanslersämbetets (UKÄ) kartläggning av hur våld mot barn beaktas i högre utbildning samt en norsk studie om studenters kunskap om våld och sexuella övergrepp mot barn.
Författare som medverkar i Socialmedicinsk tidskrift accepterar att deras verk publiceras under licensen Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported. Denna licens tillåter att en tredje person delar ut författarens arbete (kopierar, distribuerar och sänder verket) och skapar bearbetningar av det under förutsättning att: författaren/na och/eller licensgivaren anges på ett korrekt sätt, verket inte används i kommersiellt syfte samt om verket återanvänds eller distribueras måste information tydligt anges om upphovsrättsvillkoren som gäller för verket.
Författare behåller upphovsrätt för deras arbete men garanterar samtidigt publiceringsrättigheter för första publicering och all publicering via Internet till Socialmedicinsk tidskrift. Vidare kräver Socialmedicinsk tidskrift att författaren överför samtliga upphovsrättigheter för kommersiell användning av verket till utgivaren (Socialmedicinsk tidskrift). Inkomster från kommersiell försäljning används för att kunna fortsätta att publicera smt både i tryckt format och online utan publiceringsavgifter.