Verbal aggression i skolan - Ett könsperspektiv

Abstract

Verbal aggression mellan elever i skolan har uppmärksammats i media under senare år. Rapporter om grovt språk elever emellan och kränkande sexualiserat språkbruk, främst riktat mot ickor, har varit vanliga. Det är bakgrunden till det pågående avhandlingsar-bete som beskrivs i denna artikel. Artikelns syfte är att beskriva förekomsten av verbal aggression och kopplingar till köns- och makt- relationer mellan flickor och pojkar i skolan. Två delstudier ingår; en enkätundersökning i årskurs 6 och 8 och en observations- och intervjustudie i två 8-klasser. Resultaten visar att verbal aggression är en vanligt förekommande praktik bland pojkar gentemot flickor och andra pojkar, som bidrar till att ojämlikheter mellan pojkar och flickor skapas och upprätthålls i skolan. 

PDF (Svenska)

Författare som medverkar i Socialmedicinsk tidskrift accepterar att deras verk publiceras under licensen Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported. Denna licens tillåter att en tredje person delar ut författarens arbete (kopierar, distribuerar och sänder verket) och skapar bearbetningar av det under förutsättning att: författaren/na och/eller licensgivaren anges på ett korrekt sätt, verket inte används i kommersiellt syfte samt om verket återanvänds eller distribueras måste information tydligt anges om upphovsrättsvillkoren som gäller för verket.

Författare behåller upphovsrätt för deras arbete men garanterar samtidigt publiceringsrättigheter för första publicering och all publicering via Internet till Socialmedicinsk tidskrift. Vidare kräver Socialmedicinsk tidskrift att författaren överför samtliga upphovsrättigheter för kommersiell användning av verket till utgivaren (Socialmedicinsk tidskrift). Inkomster från kommersiell försäljning används för att kunna fortsätta att publicera smt både i tryckt format och online utan publiceringsavgifter.