Abstract
Homosexuella, bisexuella, transpersoner, queera personer och intersexpersoner (HBTQI) har sämre hälsa jämfört med övriga befolkningen i Sverige. I denna artikel riktas intresset mot HBTQI-elevers utsatthet och minoritetsstress i den svenska skolan. Artikeln baseras på intervjuer med elever i årskurs nio genomförda i två separata forskningsprojekt. Resultaten visar att rådande skolkultur är av stor betydelse för elevers upplevelse av trygghet i skolvardagen. Skolkulturer präglade av hot, trakasserier och homofobi resulterar i minoritetsstress bland utsatta elever. I sammanhang där rådande skolkultur däremot framställs som inkluderande av eleverna, beskrivs skolmiljön som trygg. Professionellt stöd från skolpersonalen lyfter eleverna fram som väsentligt för deras välmående och trygghet i skolan.
Huvudpoängen som görs i artikeln är att själva grundförutsättningen för en inkluderande skolkultur är en organisation som genomsyras av kunskap, professionellt ledarskap och omdöme.
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 3.0 Internationell licens.
Copyright (c) 2023 Ylva Odenbring