HBTQI-elev, skolkultur och minoritetsstress
pdf

Nyckelord

HBTQI, inkludering, ledarskap, minoritetsstress, skolkultur

Abstract

Homosexuella, bisexuella, transpersoner, queera personer och intersexpersoner (HBTQI) har sämre hälsa jämfört med övriga befolkningen i Sverige. I denna artikel riktas intresset mot HBTQI-elevers utsatthet och minoritetsstress i den svenska skolan. Artikeln baseras på intervjuer med elever i årskurs nio genomförda i två separata forskningsprojekt. Resultaten visar att rådande skolkultur är av stor betydelse för elevers upplevelse av trygghet i skolvardagen. Skolkulturer präglade av hot, trakasserier och homofobi resulterar i minoritetsstress bland utsatta elever. I sammanhang där rådande skolkultur däremot framställs som inkluderande av eleverna, beskrivs skolmiljön som trygg. Professionellt stöd från skolpersonalen lyfter eleverna fram som väsentligt för deras välmående och trygghet i skolan.
Huvudpoängen som görs i artikeln är att själva grundförutsättningen för en inkluderande skolkultur är en organisation som genomsyras av kunskap, professionellt ledarskap och omdöme.

pdf
Creative Commons License

Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 3.0 Internationell licens.

Copyright (c) 2023 Ylva Odenbring