Abstract
Att främja jämlik hälsa är komplext och kräver inte bara mångvetenskap utan också tvärvetenskap för att få en ökad insikt och förståelse om dagens hälsoproblem. Distansundervisning gör det möjligt för studenterna att vara rums- och tidsoberoende så väl som ortsoberoende. I denna artikel redovisas en folkhälsoutbildning som leder till kandidatexamen. Utbildningen är en samverkan mellan två lärosäten i Sverige, Högskolan i Halmstad och Mittuniversitetet i Sundsvall. Utbildningen är på it-distans och börjar med A- och B-kurser på Högskolan i Halmstad med inriktning i hälsa och livsstil med fortsättning sedan på Mittuniversitetet i Sundsvall med utbildningsfokus på projektplanering och projektledning för att kunna genomföra strategiska insatser för bättre folkhälsa på organisations- och samhällsnivå. Utbildningen avslutas med en kandidatexamen i Folkhälsovetenskap.
Författare som medverkar i Socialmedicinsk tidskrift accepterar att deras verk publiceras under licensen Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported. Denna licens tillåter att en tredje person delar ut författarens arbete (kopierar, distribuerar och sänder verket) och skapar bearbetningar av det under förutsättning att: författaren/na och/eller licensgivaren anges på ett korrekt sätt, verket inte används i kommersiellt syfte samt om verket återanvänds eller distribueras måste information tydligt anges om upphovsrättsvillkoren som gäller för verket.
Författare behåller upphovsrätt för deras arbete men garanterar samtidigt publiceringsrättigheter för första publicering och all publicering via Internet till Socialmedicinsk tidskrift. Vidare kräver Socialmedicinsk tidskrift att författaren överför samtliga upphovsrättigheter för kommersiell användning av verket till utgivaren (Socialmedicinsk tidskrift). Inkomster från kommersiell försäljning används för att kunna fortsätta att publicera smt både i tryckt format och online utan publiceringsavgifter.