Abstract
Denna empiriska studie utforskar barns perspektiv på delaktighet i syfte att få fördjupad kunskap om barns upplevelser av delaktighet inom lagidrott och individuell idrott. Semistrukturerade gruppintervjuer genomfördes med 32 barn i ridsport, orientering, friidrott, basket, fotboll och handboll. En tematisk analys visade att delaktighet för barnen inbegrep maktaspekter, sociala relationer, gemenskap och grupptillhörighet. Barn som utövade individuell idrott hade mer inslag av barnledda aktiviteter än lagidrotter. Barns incitament att påverka skiljde sig åt inom framförallt lagidrotterna där yngre barn prioriterade att ha roligt och ville bestämma mer medan äldre barn prioriterade utveckling och att tränaren därför skulle bestämma då barnen ansåg att tränaren visste bäst. Hinder för delaktighet visade sig framförallt inom lagidrotter där stora grupper innebar mindre möjlighet att påverka beslut och känna social tillhörighet.
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 3.0 Internationell licens.
Copyright (c) 2023 Sara Vilgeus Loy