Abstract
Att ha barn med särskilda behov i skolan kan vara en utmaning för alla inblandade. När det gäller barn med ME/CFS är funktionsgraden mycket olika från barn till barn, men variationen finns också i perioder för samma barn. Behoven kan ändras drastiskt när energinivån sjunker hastigt. Anpassningarna behöver inte nödvändigtvis kosta pengar, men det kan krävas att man är beredd att tänka utanför boxen när det gäller barn med ME/CFS. Undervisningen och miljön måste utformas så att energin tas tillvara på ett så bra sätt som möjligt. Två barn som är ungefär lika sjuka i ME/CFS kan ha olika behov av anpassning.
Författare som medverkar i Socialmedicinsk tidskrift accepterar att deras verk publiceras under licensen Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported. Denna licens tillåter att en tredje person delar ut författarens arbete (kopierar, distribuerar och sänder verket) och skapar bearbetningar av det under förutsättning att: författaren/na och/eller licensgivaren anges på ett korrekt sätt, verket inte används i kommersiellt syfte samt om verket återanvänds eller distribueras måste information tydligt anges om upphovsrättsvillkoren som gäller för verket.
Författare behåller upphovsrätt för deras arbete men garanterar samtidigt publiceringsrättigheter för första publicering och all publicering via Internet till Socialmedicinsk tidskrift. Vidare kräver Socialmedicinsk tidskrift att författaren överför samtliga upphovsrättigheter för kommersiell användning av verket till utgivaren (Socialmedicinsk tidskrift). Inkomster från kommersiell försäljning används för att kunna fortsätta att publicera smt både i tryckt format och online utan publiceringsavgifter.