Abstract
Allt fler kommuner konkurrensutsätter sin hemtjänst samtidigt som allt sjukare vårdtagare vårdas i hemmet. Vi har intervjuat vårdtagare i en kommun med kundvalssystem samt studerat deras biståndsbeslut i syfte att beskriva hur individrelaterade faktorer som socialt nätverk och hjälpbehov påverkar kundens reella valmöjlighet vid val av hemtjänstutförare. Resultaten visar att vårdtagare med starkt socialt nätverk i högre utsträckning utnyttjat sin valmöjlighet. Det framkom även att en stor del av vårdtagarna inte agerar som kunder vilket torde hämma den kvalitetsförbättring man hoppas uppnå med systemet.Författare som medverkar i Socialmedicinsk tidskrift accepterar att deras verk publiceras under licensen Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported. Denna licens tillåter att en tredje person delar ut författarens arbete (kopierar, distribuerar och sänder verket) och skapar bearbetningar av det under förutsättning att: författaren/na och/eller licensgivaren anges på ett korrekt sätt, verket inte används i kommersiellt syfte samt om verket återanvänds eller distribueras måste information tydligt anges om upphovsrättsvillkoren som gäller för verket.
Författare behåller upphovsrätt för deras arbete men garanterar samtidigt publiceringsrättigheter för första publicering och all publicering via Internet till Socialmedicinsk tidskrift. Vidare kräver Socialmedicinsk tidskrift att författaren överför samtliga upphovsrättigheter för kommersiell användning av verket till utgivaren (Socialmedicinsk tidskrift). Inkomster från kommersiell försäljning används för att kunna fortsätta att publicera smt både i tryckt format och online utan publiceringsavgifter.