Abstract
“Att man kan göra saker som blir skillnad och att det är viktigt att börja våga göra saker”. Den här artikeln beskriver hur en social innovation kan användas som en fallstudie i en kurs som behandlar entreprenörskap inom hälsa och välfärd på Mälardalens högskola. Studenterna inbjuds till att bli aktiva medskapare av en samhällsutvecklande verksamhet, Refo. När du läser artikeln kommer du få ta del av ett pedagogiskt tankesätt som handlar om att göra studenterna aktiva deltagare i sin egen läroprocess då skapas en känsla av att våga göra saker som kan bidra till förändring. Under två lärtillfällen i kursen tas studenterna med på en resa från hur en idé som kan ha inverkan på de sociala bestämningsfaktorerna för hälsa föds till hur idén utvecklas som en verksamhet med mål att förbättra hälsa i segregerade lokalsamhällen. Kursen ger utrymme för studenterna att vidareutveckla och komma med idéer på förbättringar för verksamheten under kursens gång.Författare som medverkar i Socialmedicinsk tidskrift accepterar att deras verk publiceras under licensen Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported. Denna licens tillåter att en tredje person delar ut författarens arbete (kopierar, distribuerar och sänder verket) och skapar bearbetningar av det under förutsättning att: författaren/na och/eller licensgivaren anges på ett korrekt sätt, verket inte används i kommersiellt syfte samt om verket återanvänds eller distribueras måste information tydligt anges om upphovsrättsvillkoren som gäller för verket.
Författare behåller upphovsrätt för deras arbete men garanterar samtidigt publiceringsrättigheter för första publicering och all publicering via Internet till Socialmedicinsk tidskrift. Vidare kräver Socialmedicinsk tidskrift att författaren överför samtliga upphovsrättigheter för kommersiell användning av verket till utgivaren (Socialmedicinsk tidskrift). Inkomster från kommersiell försäljning används för att kunna fortsätta att publicera smt både i tryckt format och online utan publiceringsavgifter.