Brukarorientering och nöjdhet i svensk äldreomsorg
PDF (Svenska)

Keywords

Äldreomsorg
Brukarorientering
Kvalitet
Öppna jämförelser
nöjdhet
brukartillfredsställelse

Abstract

I artikeln redogörs för de viktigaste faktorerna som påverkar brukarnöjdhet inom svensk äldreomsorg på basis av statistiska analyser av primärdata i Socialstyrelsens och SKL:s årliga undersökning Öppna jämförelser samt fältstudier. Resultaten visar på den stora betydelsen av goda relationer mellan medarbetare och brukare präglade av respekt, trygghet och inflytande.  I artikeln redogörs också för de fem viktigaste komponenterna i det som kallas brukarorientering nämligen uppgiftsfokus, individfokus, känsla, samarbete och tidsanvändning. Syftet med denna artikel är att uppmärksamma beslutsfattare och äldreomsorgsadministratörer på betydelsen av att sträva efter en hög relationskvalitet och att undvika ett överdrivet fokus på att nå goda rankningresultat, särskilt som dessa rankningar har visats överdriva skillnader i kommuners äldreomsorgskvalitet.
PDF (Svenska)

Författare som medverkar i Socialmedicinsk tidskrift accepterar att deras verk publiceras under licensen Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported. Denna licens tillåter att en tredje person delar ut författarens arbete (kopierar, distribuerar och sänder verket) och skapar bearbetningar av det under förutsättning att: författaren/na och/eller licensgivaren anges på ett korrekt sätt, verket inte används i kommersiellt syfte samt om verket återanvänds eller distribueras måste information tydligt anges om upphovsrättsvillkoren som gäller för verket.

Författare behåller upphovsrätt för deras arbete men garanterar samtidigt publiceringsrättigheter för första publicering och all publicering via Internet till Socialmedicinsk tidskrift. Vidare kräver Socialmedicinsk tidskrift att författaren överför samtliga upphovsrättigheter för kommersiell användning av verket till utgivaren (Socialmedicinsk tidskrift). Inkomster från kommersiell försäljning används för att kunna fortsätta att publicera smt både i tryckt format och online utan publiceringsavgifter.