Abstract
Denna artikel syftar till att analysera hur maskuliniteter skapas och se hur känslig denna process är för social kontext och hegemoniska ideal. Det genomfördes en halvstrukturerad intervju med en man som sökt stöd vid ett Manscenter. Metoden som använts är kvalitativ innehållsanalys. Tre typer/teman identifierades; den förvanskade mannen, den ansvarsfulle fadern och konservatisten. Resultaten av studien visar att en person kan skapa multipla maskuliniteter. Det finns alltså inte en maskulinitet eller femininitet i vårt samhälle.This article aims to analyse the construction of masculinities and show how sensitive this process is to social context and hegemonic ideals. An interview was performed with one man attending a Swedish Crisis Centre for Men. Qualitative content analysis was conducted on a semi structured interview. Three themes/types of masculinity where identified; the distorted, the responsible father and the conservatist. The results show that a person can construct multiple masculinities. There is not one masculinity or feminity in our society. Key words: gender, hegemonic masculinities, qualitative content analysis
Författare som medverkar i Socialmedicinsk tidskrift accepterar att deras verk publiceras under licensen Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported. Denna licens tillåter att en tredje person delar ut författarens arbete (kopierar, distribuerar och sänder verket) och skapar bearbetningar av det under förutsättning att: författaren/na och/eller licensgivaren anges på ett korrekt sätt, verket inte används i kommersiellt syfte samt om verket återanvänds eller distribueras måste information tydligt anges om upphovsrättsvillkoren som gäller för verket.
Författare behåller upphovsrätt för deras arbete men garanterar samtidigt publiceringsrättigheter för första publicering och all publicering via Internet till Socialmedicinsk tidskrift. Vidare kräver Socialmedicinsk tidskrift att författaren överför samtliga upphovsrättigheter för kommersiell användning av verket till utgivaren (Socialmedicinsk tidskrift). Inkomster från kommersiell försäljning används för att kunna fortsätta att publicera smt både i tryckt format och online utan publiceringsavgifter.