Existentiella samtal i grupp - Två studiers perspektiv
PDF

Nyckelord

aktivitetsvetenskap, litteracitet, praktikarkitekturer, resonans, transformativt lärande

Abstract

I denna artikel beskrivs tankar och reflektioner utifrån två pågående studier. Båda studerar gruppsamtal om existentiella dimensioner, men har olika målgrupper, klienter respektive professionella inom hälso- och sjukvård. Studierna har olika syften och teoretisk anknytning.
I klientstudien användes de inom aktivitetsvetenskapen förekommande begreppen doing, being, belonging och becoming medan professionsstudien använde det teoretiska ramverket praktikarkitekturer samt resonans för att förstå vad som händer i samtalsgrupperna när de pågår.
Fem gemensamma områden från resultaten har identifierats och dessa belyses utifrån respektive studies syfte och teorianknytning. Dessa områden är Existentiell inramning och ledning, Frihet inom ramar för tid och rum, Gruppens betydelse, Reflekterat omdöme och Becoming och transformativt lärande.
Avslutningsvis delar författarna med sig av sina erfarenheter när två studiers forskningsprocesser får flätas samman i arbetet med denna artikel.

PDF
Creative Commons License

Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 3.0 Internationell licens.

Copyright (c) 2023 Karin Thörne, Inger Janssson