Abstract
Den här artikeln beskriver erfarenheter och lärdomar från det utvecklingsarbete som genomfördes inom ramen för projektet “Snacka om livet” under läsåret 2020/2021 på en gymnasieskola, en högstadieskola samt en verksamhet för ungdomar som faller inom kommunens aktivitetsansvar i Helsingborgs stad. Syftet med utvecklingsarbetet var att främja den existentiella hälsan hos eleverna genom att ta fram metoder, arbetssätt och material som skapade förutsättningar för reflektion och samtal om existentiella frågor. Utvecklingsarbetet genomfördes tillsammans med elever, pedagoger och elevhälsoteam i samskapande, iterativa processer. Processerma visade att det fanns ett stort intresse för att närma sig och samtala om existentiella frågor hos både ungdomar och vuxna. Möjligheten att kunna anpassa metoder och arbetssätt efter förutsättningar och kontext visade sig vara avgörande. Framgångsfaktorer som identifierades var kravlöshet, enkelhet och lekfullhet.
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 3.0 Internationell licens.
Copyright (c) 2023 Pia-Lotta Bylund, Hanna Burnesson