Seriously injured road users in rural and urban road traffic in a Swedish region – a Vision Zero perspective

Abstract

Sverige har mål för trafiksäkerhet baserade på Nollvisionen. I Nollvisionen är gångtrafikanter som skadas i singelolyckor inte definierade som vägtrafikanter, trots att de rör sig i samma område som vägtrafikanter med fordon. Gångtrafikanter i singelolyckor ingår i avhandlingen, som studerar utvecklingen av allvarligt skadade på statliga och kommunala vägar under 2003-2017 då Nollvisionen implementerades. Tre av studierna i avhandlingen är tvärsnittsstudier med data från Region Västmanland under tolv till femton år. Data i den fjärde studien är baserad på analys av tio regionala infrastrukturplaner.

PDF

Författare som medverkar i Socialmedicinsk tidskrift accepterar att deras verk publiceras under licensen Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported. Denna licens tillåter att en tredje person delar ut författarens arbete (kopierar, distribuerar och sänder verket) och skapar bearbetningar av det under förutsättning att: författaren/na och/eller licensgivaren anges på ett korrekt sätt, verket inte används i kommersiellt syfte samt om verket återanvänds eller distribueras måste information tydligt anges om upphovsrättsvillkoren som gäller för verket.

Författare behåller upphovsrätt för deras arbete men garanterar samtidigt publiceringsrättigheter för första publicering och all publicering via Internet till Socialmedicinsk tidskrift. Vidare kräver Socialmedicinsk tidskrift att författaren överför samtliga upphovsrättigheter för kommersiell användning av verket till utgivaren (Socialmedicinsk tidskrift). Inkomster från kommersiell försäljning används för att kunna fortsätta att publicera smt både i tryckt format och online utan publiceringsavgifter.