Att lära, umgås och må bra som äldre. Studiecirkeldeltagande och sociala aspekter av lärande

Pelle Åberg

Sammanfattning


Hur påverkar deltagande i informellt lärande äldres självuppskattade välmående? Detta undersöks här med hjälp av en rikstäckande enkätundersökning av studiecirkeldeltagande.

 

Resultaten visar att cirkeldeltagande har positiva effekter på äldres välmående. Som väntat hävdar deltagarna att deras kunskaper och färdigheter har ökat men betydelsen av deltagandets sociala dimension är det som framträder tydligast. Gemenskapen som skapas i studiecirkelns informella miljö är både ett viktigt motiv för deltagande och ett viktigt utfall av att ha deltagit.

 

En informell lärandekontext verkar bistå med en miljö som har positiva effekter på äldres välmående genom att fostra en känsla av tillhörighet och ge möjlighet att bli del av en gemenskap som kan vara en hjälp i att undvika social isolering och ensamhet.


Nyckelord


informellt lärande; välmående; äldre; studiecirkel; Sverige

Fulltext:

PDF


© Socialmedicinsk tidskrift. All rights reserved!