Barns upplevelser av habilitering, skola och fritid samt kommentarer från föräldrar

Abstract

Denna artikel bygger på en studie vars övergripande syfte är att belysa hur barn med cerebral pares upplever att de kan påverka olika stödinsatser och behandlingsmetoder som de erhåller från olika institutioner samt öka kunskaperna om deras unika situation. I artikeln redovisas resultaten från en intervjustudie där tretton barn mellan tio och sjutton år är respondenter samt kommentarer från deras föräldrar. Intresset fokuserar på barnens egna upplevelser och erfarenheter av habilitering, skola och fritid. Resultaten visar att barnen är övervägande nöjda med sin situation medan föräldrarna påvisar ett större missnöje.
PDF

Författare som medverkar i Socialmedicinsk tidskrift accepterar att deras verk publiceras under licensen Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported. Denna licens tillåter att en tredje person delar ut författarens arbete (kopierar, distribuerar och sänder verket) och skapar bearbetningar av det under förutsättning att: författaren/na och/eller licensgivaren anges på ett korrekt sätt, verket inte används i kommersiellt syfte samt om verket återanvänds eller distribueras måste information tydligt anges om upphovsrättsvillkoren som gäller för verket.

Författare behåller upphovsrätt för deras arbete men garanterar samtidigt publiceringsrättigheter för första publicering och all publicering via Internet till Socialmedicinsk tidskrift. Vidare kräver Socialmedicinsk tidskrift att författaren överför samtliga upphovsrättigheter för kommersiell användning av verket till utgivaren (Socialmedicinsk tidskrift). Inkomster från kommersiell försäljning används för att kunna fortsätta att publicera smt både i tryckt format och online utan publiceringsavgifter.