Med focus på sjukhusclowner - ett vårdgivarperspektiv
PDF

Nyckelord

sjukhusclowner
sjuka barn
vårdgivare
samarbete
psykologisk vårdkvalitet

Abstract

Föreliggande artikel är ett led i en pågående forskningsstudie i tre steg med den övergripande titeln "Sjukhusclowner - i möten med sjuka barn", en studie finansierad av Barncancerfonden. En tidigare artikel, Steg 1 "Sjukhusclowner - i kommunikation med sjuka barn", har lyft fram ett sjukhusclownperspektiv. Föreliggande Steg 2 "Med fokus på sjukhusclowner - ett vårdgivarperspektiv" vill visa sjukhusclownernas arbete belyst från personalens sida. Med ett senare Steg 3 kommer fokuseringen att ligga på barnens och föräldrarnas upplevelser av att ha mött sjukhusclowner i vården. Forskningsstudien i sin helhet är till sin ansats kvalitativ och baserad på intervjuer, med avsikten att få fram en djupare förståelse för sjukhusclownernas arbetsinsats inom vården, belyst från såväl ett vuxen- som ett barnperspektiv.
PDF

Författare som medverkar i Socialmedicinsk tidskrift accepterar att deras verk publiceras under licensen Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported. Denna licens tillåter att en tredje person delar ut författarens arbete (kopierar, distribuerar och sänder verket) och skapar bearbetningar av det under förutsättning att: författaren/na och/eller licensgivaren anges på ett korrekt sätt, verket inte används i kommersiellt syfte samt om verket återanvänds eller distribueras måste information tydligt anges om upphovsrättsvillkoren som gäller för verket.

Författare behåller upphovsrätt för deras arbete men garanterar samtidigt publiceringsrättigheter för första publicering och all publicering via Internet till Socialmedicinsk tidskrift. Vidare kräver Socialmedicinsk tidskrift att författaren överför samtliga upphovsrättigheter för kommersiell användning av verket till utgivaren (Socialmedicinsk tidskrift). Inkomster från kommersiell försäljning används för att kunna fortsätta att publicera smt både i tryckt format och online utan publiceringsavgifter.